Wasze dzieci są już ułamkowymi specjalistami, a Wy kraśniejecie z dumy, kiedy Wasz syn równiutko dzieli tort lewą ręką, a córka kroi jabłko na idealnie równych 16 części z palcem w bucie? W takim razie czas na trzeci akt naszego ułamkowego koncertu! No to do dzieła! :)

ZABAWA nr 18 - część 3 z 3, czyli 3/3 tematu

UŁAMKI FOREVER !

Dziś zaczynamy od czegoś bardzo ważnego, mianowicie od formuł matematycznych. Wymyślanie własnych formuł może przynieść dużo zabawy :)

„Wojtuś, Marysia, to czym Waszym zdaniem są ułamki?“ Zadajcie to pytanie Waszym dzieciom. To ważne, by dzieci miały okazję samodzielnie ułożyć formułę ułamków w swojej głowie - zanim poznają wersję książkową. Poproście dziecko, by zapisało swoją formułę ułamka w zeszycie. Jest ona tak samo ważna i wartościowa jak te z książek.

Teraz poproście, by dziecko poszukało samo, czym jest ułamek – na komputerze, tablecie, chromebox’ie… a może nawet w książce :) Potem dokonajcie zapisu w zeszycie. Jeśli dziecko znalazło i wybrało formułę to Wy możecie ją zapisać – poproście, żeby dziecko ją Wam podyktowało (wtedy wyjdzie z tego bardzo przyjemna kooperacja) Następny krok – zeszyt.

Na jednej stronie zapiszcie ułamki tak, by dziecko mogło je kilka razy powtórzyć, aby utrwalić formę zapisu.

Poprawny zapis ułamków! To zdjęcie jest moim hołdem dla lekcji udzielonych mi przez Wujka Artura, który wiele razy uczył mnie, że cyfry w zapisie ułamkowym zajmują dwie kratki, tak jak w każdej innej formie zapisu zadań matematycznych :)

Przygotujcie się wcześniej i wpiszcie do zeszytu również kilka zadań.

Aby wszystkie dotychczasowe operacje na ułamkach się ze sobą powiązały, połóżcie przed dzieckiem przedmiot i zeszyt. Teraz konkretna rzecz połączyła się z matematycznym zapisem. Magia :)


Tutaj macie kolejny pomysł na proste zadanie ułamkowe w zeszycie.

„Wiolu, z ilu kratek składa się ten prostokąt?“

„Z 9 kratek, tato.“

„A jeśli zamalujemy 1 kratkę, to jaki to będzie ułamek?“

„1/9. Czyli 1 kratka z 9 kratek.“

„Bardzo dobrze, córeczko!“

KORZYŚCI

…I tym sposobem nauczyliście Wasze dzieci dodawać i odejmować ułamki. Najpierw zaczęliście od opercji na tzw. konkretach, później połączyliście konkrety z zapisem ułamka, a na końcu nauczyliście dziecko, jak (poprawnie!) zapisywać działania w zeszycie. W łatwy i przyjazny dla dziecka sposób pomogliście mu „wybudować“ pojęcie ułamka. Kawał dobrej roboty. Gratuluję!

NOTA BENE

Jeśli Wy będziecie się dobrze bawić tym tematem, to dzieci też będą. Jeśli Wy będziecie się męczyć ułamkami, to dzieci też będą… Więc znajdźcie w tym temacie coś przyjemnego dla siebie :) Dlatego dziś, ode mnie - żart o ułamkach


Co zaś do formuł matematycznych… Bardzo bym chciała usłyszeć odpowiedzi Waszych dzieci, bo ich wersja pojęć matematycznych jest często znacznie ciekawsza. Napiszcie, proszę, w komentarzach, jakie odpowiedzi padły. Może kiedyś te formuły trafią do podręczników? :)